Comfortabel slapen,
dat doe je zo

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk voor je gezondheid en je gemoed. Comfortabel slapen is dan ook essentieel wil je goed in je vel zitten en fris en fruitig door het leven gaan. Wij geven je hier alvast enkele zaken mee in verband met slaapcomfort en gezondheid en vertellen we waar op te letten als je al met enkele gezondheidsklachten kampt. 

Kies voor een kwalitatief matras

Een comfortabel en gezond bed, dat start bij het matras. Kwalitatieve matrassen hebben oog voor de drukverdeling en zorgen voor comfortzones met extra ondersteuning waar nodig. Waar er druk is wordt deze verlaagd, voor een betere ontspanning. Ook goed matras ventileert en voert zweet/vocht af. Een goed matras is ook hypoallergeen en antibacterieel. Een goed en comfortabel matras vergt een investering, maar die betaalt zich dubbel en dik terug. Jouw gezondheid is wel wat waard, toch? 

Omgaan met rugpijn

Net als veel mensen geconfronteerd met lage rugpijn en kan je daardoor amper genieten van een comfortabele nachtrust? Vaak ligt (een stuk) van de oorzaak bij je bedsysteem. Een te hard of te zacht matras kan voor veel hinder en pijn zorgen. Maar ook je lattenbodem, kussen en zelfs de manier waarop je ligt spelen een rol. 

Waarop te letten als je een bed gaat kopen en last hebt van rugpijn?

Een goed bed biedt de nodige ondersteuning en dit hangt samen met je slaaphouding, je bouw en je gewicht. Een gezonde slaaphouding is sowieso essentieel. Wist je dat slapen op de rug het gezondst is? 

Het matras is ontzettend belangrijk, maar ook een slechte bedbodem kan pijn veroorzaken. Ga je voor een kwalitatief matras op een slechte bedbodem, dan brengt dit alsnog weinig zoden aan de dijk. Beide zijn onlosmakelijk verbonden. Een lattenbodem vervang je sowieso het best na 15 jaar, terwijl een matras ongeveer 10 jaar meegaat. 

Heel wat rugpijn komt voort uit een te hard of te zacht matras. Je lichaamsgewicht en bouw bepalen of je een hard of zacht matras nodig hebt. Ben je wat fijner dan is meestal een zachter matras aangewezen. Ben je wat zwaarder, dan opteer je beter voor een stevig matras. 

Probeer eens wat oefeningen uit

Een kwalitatief bedsysteem is één ding, maar ook enkele oefeningen kunnen helpen rugklachten te voorkomen of aan te pakken. Mobiliserende oefeningen om je gewrichten soepel te houden, stabilisatieoefeningen om de stabiliteit van je wervel te verbeteren en spierversterkende oefeningen vormen de ideale combinatie. Je dokter of kinesist weet ongetwijfeld raad. 

Uitproberen en
correct advies

Bij ETC beschikken we over heel wat bedsystemen en matrassen. We kunnen je als specialisten ook feilloos adviseren, al blijft even uitproberen ook belangrijk. Uittesten is belangrijk en daar kun je bij ons ruim de tijd voor nemen, kennis over slaapcomfort zit ons immers in de genen. Spring gerust binnen zodat we de ideale slaapoplossing voor je kunnen samenstellen. 

ETC interieur & meer

ETC Slaap- en relaxcomfort

Open 10u – 12u30 & 14u-18u
Gesloten op woensdag, zon- en feestdagen

Contactformulier